„Lepszy dach nad głową” to akcja społeczna zorganizowana przez firmę Ruukki Polska i radio ZET. W ramach akcji, trwającej od maja do października br., wymieniono pokrycie na trzech dachach Rodzinnych Domów Dziecka i Rodzin Zastępczych.
Domy objęte akcją zostały wyłonione w konkursie. Prace nad wymianą pokryć ich dachów rozpoczęto 15 lipca, a zakończono 23 października. Jako pierwszy, nowy dach zyskał Rodzinny Dom Dziecka „Ala” w Strzelinie. Następnie wymieniono pokrycie dachu Rodzinnego Domu Dziecka w Ząbrowie, a potem – domu Specjalistycznej Rodziny Zastępczej z Zabierzowa Bocheńskiego.
Tak, jak często w przypadku remontów, jako nowe pokrycie zastosowano blachę dachową. Jej wybór nie był przypadkowy. Piękną i funkcjonalną czekoladobrązową blachodachówkę Finnera dostarczyła (wraz z montażem) firma Ruukki. Dzięki zastosowaniu lekkiej blachy nie trzeba było wzmacniać więźby dachowej, osłabionej upływem czasu. Ponadto niewielki format blachy ułatwił szybki i sprawny montaż. Całość prac przebiegała pod czujnym okiem fachowców oraz dzieci, zaciekawionych przebiegiem i postępem prac.
Tak gruntowny remont dachu nie był łatwym przedsięwzięciem, zarówno ze względu na stan konstrukcji, jak i właśnie – obecność dzieci.
– Każda taka inwestycja wymaga odpowiedniego zaplanowania. Najpierw trzeba przygotować się do montażu, zorganizować budowę tak, żeby przede wszystkim zachować bezpieczeństwo dla domowników, szczególnie gdy w domu mieszka mnóstwo małych dzieci. To było naszym priorytetem. – opowiada Pan Grzegorz Pucek, dyrektor sprzedaży w firmie Ruukki Polska. – Jednak nie potrzeba dużo miejsca, aby przechowywać tę blachodachówkę. Łatwo się ją transportuje na górę i właściwie wystarczą dwie osoby do montowania dachu. Przy innych pokryciach blaszanych potrzebne są minimum cztery osoby – tłumaczy.
Nowe dachy nie tylko wyróżniają się estetyką, ale przede wszystkim są trwałe i solidne. Posłużą Rodzinnym Domom Dziecka i Rodzinom Zastępczym przez długie lata i będą „lepszym dachem” dla wielu dzieci. Co ważne, w czasie akcji pomyślano także o adaptacji poddaszy – w dwóch domach zostaną one wykończone i przeznaczone na pokoje dla dzieci oraz przestrzeń do zabaw i rehabilitacji.
Dzięki firmie Ruukki Polska motto akcji „Lepszy dach nad głową” nabrało więc konkretnych kształtów.